fbpx

Apie cukrų kasdien girdime daug blogų dalykų: jis prisideda prie svorio augimo, išbalansuoja mitybą, veikia kaip dirgiklis, skatinantis įvairių ligų išsivystymą. Cukraus žala fizinei sveikatai yra gerai ištirta, todėl taip dažnai esame raginami jo atsisakyti. Tačiau svarbu įvertinti ir cukraus įtaką mūsų psichinei sveikatai. O ji tikrai nemenka.

Insulino šuoliai

Daugelis žmonių saldumynų griebiasi tam, kad pakeltų nuotaiką ir numalšintų liūdesį. Tačiau tiesa ta, kad suvartojus per didelį perdirbto cukraus kiekį, galima gauti priešingą rezultatą ir sau sukelti dirglumą, liūdesį. Šie jausmai dar labiau sustiprėja, sergant depresija ar patiriant nerimą.

Suvartojus daug cukraus, organizmas išskiria insuliną, kuris padeda absorbuoti gliukozės perteklių ir stabilizuoja cukraus kiekį kraujyje. Atrodo, kad šis mechanizmas turėtų neutralizuoti cukraus poveikį, tačiau kiekvienąkart, kai jis įsijungia, mūsų kūnas priverstas sunkiai dirbti, kad galėtų susigrąžinti normalius rodiklius. Būtent dėl tokių didelių insulino šuolių dažnai jaučiamės nervingi, dirglūs, išsekę.

 

Nerimo suaktyvinimas

Galbūt cukrus ir nėra tikroji nerimo priežastis, tačiau tikrai prisideda jį paryškindamas. Jeigu jūs susiduriate su nerimu ir panikos atakomis, tuomet tikrai turite žinoti, koks didelis yra cukraus poveikis šiai būsenai. Tą minutę, kai valgote mėgstamą pyragaitį, jūs jaučiatės puikiai, tačiau pasekmės atkeliauja šiek tiek vėliau: jūs pradedate jausti dirglumą, nerimą, įtampą, drebulį.

Cukrus taip pat gali susilpninti kūno gebėjimą tinkamai ir adekvačiai reaguoti į stresą bei neleisti blaiviu mąstymu susidoroti su jo priežastimi.

Yra atliktas ne vienas tyrimas su žiurkėmis, įrodantis aiškų cukraus ir nerimo ryšį. Nustatyta, kad cukrus suaktyvina nervines ląsteles panašiai kaip narkotikai, todėl gali atsirasti priklausomybės požymių.

cukrus

Rizika išsivystyti depresijai

Kartais būna taip sunku išvengti saldumynų, ypač, jei darbe kas nors švenčia gimtadienį arba norisi save palepinti po sunkios dienos. Neretai susidūrus su depresija maistas tampa viena iš savigydos formų. Taip įsisuka užburtas ratas: siekiant nusiraminti, vartojamas cukrus, kuris tik dar labiau sustiprina liūdesio, nuovargio ir beviltiškumo simptomus. Dėl to norisi jo vartoti dar daugiau, kad šios emocijos pasitrauktų.

Per didelis cukraus vartojimas lemia tam tikrų smegenų cheminių medžiagų disbalansą. Kai kuriems žmonėms jis gali padidinti depresijos ir ilgalaikės psichinės sveikatos sutrikimo riziką.

2017 m. atliktas tyrimas parodė, kad vyrai, kurie kiekvieną dieną suvartojo daug cukraus (67 gramus ir daugiau), po 5 metų turėjo net 23 proc. didesnę depresijos riziką.

 

Staigus saldumynų atsisakymas

Daugelis žmonių, susirūpinę savo sveikata, nusprendžia atsisakyti cukraus staiga. Tai nėra gera mintis, ypač tuomet, jeigu jums yra tekę susidurti su panikos priepuoliais. Abiem atvejais jausmas gali būti panašus. Staiga nutraukus cukraus vartojimą, atsiranda nerimas, dirglumas, sumišimas ir nuovargis. Tyrimai rodo, kad šie cukraus abstinencijos požymiai labai panašūs į narkotikų ar kai kurių vaistų nutraukimo simptomus.

 

Cukrus slopina smegenų veiklą

Skrandis mūsų prašyte prašo pasinerti į valgymo malonumą ir apie nieką daugiau negalvoti. Tačiau smegenys turėtų tam pasipriešinti. Tyrėjai nustatė, kad mityba, kurioje gausu fruktozės iš saldžių gaminių, gali turėti įtakos smegenų veiklos sulėtėjimui. Tai sutrikdo atmintį ir pablogina mokymosi galimybes. Tyrėjai išsiaiškino, kad fruktozė gali pažeisti smegenų genus ir taip sukelti Alzheimerio ligą, diabetą ir širdies ligas.

Sveikiname sėkmingai užsisakius naujienas.

Įvyko klaida. Pabandyk dar kartą.

Naujienų galėsi atsisakyti bet kada kiekvieno laiško apačioje paspaudęs atsisakymo mygtuką.