fbpx

Nuotrauka: Harpo Productions, Vickie Intili

Pozityvumas yra vertinamas kaip viena geidžiamiausių būdo savybių. Toks žmogus laikomas optimistišku, lengvai įveikiančiu kliūtis, su juo visuomet malonu bendrauti. Turbūt dėl to taip paplitę posakiai: „Būk optimistas“, „Nusišypsok“, „Viskas bus gerai“. Tačiau prisiminkime, kaip jaučiamės tuomet, kai viduje mums labai sunku, o pasiguodę aplinkiniams išgirstame vieną iš šių sparnuotų frazių. Tiesą sakant, tikrai ne geriau. Tuo metu norime paguodos, gilaus ir prasmingo pokalbio, galbūt patarimo, o čia kaip mazgote per veidą mums drebia visiškai nieko nepasakantį nuasmenintą teiginį, dėl kurio tampa ir pikta, ir tuo pačiu pradeda slėgti kaltė, kad nesame tokie linksmi, kaip iš mūsų tikimasi. Tuomet ir paaiškėja, kad pozityvumas turi ir kitą savo veidą.

Toksiškas pozityvumas – tai įsitikinimas, kad žmogus turi išlaikyti teigiamą mąstyseną, kad ir kokia baisi ar sunki situacija tuo metu jį slėgtų.

Toksiškas pozityvumas – tai įsitikinimas, kad žmogus turi išlaikyti teigiamą mąstyseną, kad ir kokia baisi ar sunki situacija tuo metu jį slėgtų. Toks požiūris dar apibūdinamas madingu posakiu „tik geros vibracijos“ (angl. „good vibes only“). Nors būti optimistu bendrąja prasme yra naudinga, tačiau toksiškas pozityvumas negailestingai atmeta sunkias emocijas ir verčia nuolat gyventi su linksmumo kauke.

Niekas nepaneigs, kad pozityvus požiūris į gyvenimą yra svarbus kiekvieno žmogaus psichinei gerovei. Problema ta, kad tas pats gyvenimas nėra vien tik teigiamas. Visi mes susiduriame su skaudžiais išgyvenimais ir emocijomis. Labai dažnai jos yra nemalonios ir sunkiai įveikiamos, tačiau tokios pat svarbios kaip teigiamos emocijos, todėl nusipelno vienodos pagarbos ir vertinimo.

Toksiškas pozityvumas pozityvų mąstymą iškelia taip aukštai, kad jis tampa pernelyg apibendrintu kraštutinumu. Jis ne tik pabrėžia optimizmo svarbą, bet ir sumažina, netgi paneigia bet kokius sunkių emocijų pėdsakus.

Kaip pasireiškia toksiškas pozityvumas?

 

Toksiškas pozityvumas gali pasireikšti įvairiomis formomis. Štai keletas kasdienio gyvenimo pavyzdžių:

  • Kai nutinka kas nors blogo, pavyzdžiui, prarandi darbą, o aplinkiniai tau sako „išlik pozityvus“ arba „pažvelk į šviesiąją pusę“. Nors tokie komentarai dažnai yra nuoširdūs ir sakomi su užuojauta, tačiau jie veikia tarsi stabdis, po kurių nebesinori išsikalbėti apie tai, ką patiriame viduje.
  • Patyrus kokią nors nelaimę, aplinkiniai dažnai kalba: „Tai įvyko ne šiaip sau“. Nors tokius teiginius jie sako šventai tikėdami, kad tave guodžia, tačiau iš tikrųjų tai yra būdas išvengti kito žmogaus skausmo.
  • Kai išreiškiame savo nusivylimą ar liūdesį, kažkas mums pameta repliką, kad „laimė yra pasirinkimas“. Tai reiškia, kad jei jaučiame neigiamas emocijas, jos yra mūsų pačių pasirinkimas ir mūsų kaltė, kad „nepasirinkome“ būti laimingais.

Visi šie teiginiai dažniausiai yra sakomi su gerais ketinimais, nes žmonės tiesiog nežino, ką reikėtų pasakyti sudėtingose situacijose ir nemoka būti empatiški. Tuo pačiu tai būdas nusikratyti svetimų problemų, kad nereikėtų jų nagrinėti. Be to, tokie pareiškimai yra žalingi, nes jie gėdina ir kaltina žmogų, kuris ir taip susiduria su nepaprastai sunkia situacija.

Toksiškas pozityvumas neigia autentiškos paramos, kurios žmogui reikia norint susidoroti su iškilusia situacija, poreikį.

Kodėl toksiškas pozityvumas kenksmingas?

Toksiškas pozityvumas iš tikrųjų gali pakenkti žmonėms, išgyvenantiems sunkumus. Vietoje emocijų pasidalinimo ir besąlygiško palaikymo, jie gauna savo jausmų atmetimą arba ignoravimą.

Tyrimai rodo, kad jausmų slopinimas gali lemti dar daugiau vidinės psichologinės įtampos. Tai sukelia padidėjusį nerimą, depresiją ir bendrą psichinės sveikatos pablogėjimą.

Gėdinimas. Kai žmogus kenčia, jis turi žinoti, kad jo emocijos yra pagrįstos, o palengvėjimą, užuojautą ir meilę gali rasti savo artimoje aplinkoje. Tačiau toksiškas pozityvumas mums sako, kad emocijos, kurias jaučiame, yra neteisingos.

Augimo stabdis. Toksiškas pozityvumas padeda išvengti jausmų, kurie gali būti skausmingi, tačiau tuo pačiu atima galimybę susidurti su sunkiais jausmais, kurie galiausiai gali paskatinti asmenybės augimą ir gilesnes įžvalgas.

Kaltės sužadinimas. Toksiškas pozityvumas siunčia žinutę, kad jei nerandame būdo pasijusti pozityviai (net ir ištikus tragedijai), vadinasi kažką darome ne taip

Autentiškų emocijų vengimas. Toksiškas pozityvumas veikia kaip vengimo mechanizmas. Kitiems žmonėms jis leidžia išvengti svetimų emocinių situacijų, dėl kurių jie gali jaustis nepatogiai. Tačiau kartais tas pačias toksiškas mintis perkeliame į save. Jausdami sunkias emocijas, jas atmetame, menkiname ir neigiame.

Toksiškas pozityvumas pandemijos metu

Toksiškas pozityvumas ypač žalingas šiuo laikotarpiu. Pandemijos metu žmonės susidūrė su liga, socialine izoliacija, darbu iš namų, verslo žlugimu, bedarbyste, iššūkiais šeimoje, finansinėmis problemomis. Tai išties didžiuliai gyvenimo pokyčiai. Tačiau tuo pačiu jaučiamas spaudimas išlikti produktyviais ir pozityviais šiuo įvairiapusiškai sunkiu ir traumuojančiu laikotarpiu. Iš tikrųjų dabar normalu nesijausti gerai. Mes negalime pasirinkti savo emocijų, nes esame žmonės ir reaguojame į tai, kas vyksta aplinkui. O šiuo metu gyvename krizinėje situacijoje ir nerimas jos metu yra normali emocija.

Galima nusiteikti optimistiškai, susidūrę su sunkia patirtimi ir iššūkiais. Bet žmonėms, kurie patiria sunkius išgyvenimus, nereikia sakyti, kad jie privalo išlikti pozityvūs ar versti jaustis kaltais už tai, kad kasdien nesidžiaugia saulės spinduliais.

Emocijos

Nuotrauka: Pexels, Gratisography

Ženklai, rodantys toksišką pozityvumą

Toksiškas pozityvumas dažnai būna subtilus, tačiau išmokęs jį atpažinti galėsi geriau pastebėti tokio pobūdžio elgesį savyje ir kituose. Jį gali parodyti šie ženklai:

  • Jaučiama kaltė dėl patiriamo liūdesio, pykčio ar nusivylimo.
  • Vietoje įsigilinimo problema yra „pastumiama“ į šoną.
  • Slepiamasi už pozityvių teiginių, kurie atrodo socialiai priimtinesni nei realybė.
  • Tikri jausmai slepiami ar maskuojami.
  • Kitų žmonių jausmai sumažinami, nes jie sukelia nepatogumą.
  • Kiti žmonės gėdinami, kad jie neturi pozityvaus požiūrio.
  • Dedamos didžiulės pastangos būti stoišku ir vienam viduje išgyventi skaudžias emocijas.

Kaip išvengti toksiško pozityvumo?

Jei tave veikia kitų žmonių toksiškas pozityvumas arba atpažįsti tokį elgesį savyje, niekada nevėlu susikurti sveikesnį ir palaikantį požiūrį. Juk visuomet svarbiausias žingsnis yra pastebėti ir įvardinti problemą, o toliau jau reikės kiek padirbėti su savimi.

  • Valdyk savo neigiamas emocijas, tačiau neneik jų. Neigiamos emocijos gali sukelti stresą, tačiau jos taip pat gali suteikti svarbios informacijos ir tapti naudingų pokyčių impulsu.
  • Būk realistiškas savo jausmų atžvilgiu. Kai susiduri su sudėtinga situacija, normalu jausti stresą, nerimą ar net baimę. Nesitikėk per daug iš savęs. Skirk pakankamai dėmesio savo jausmų apmąstymui, bet tuo pačiu nepamiršdamas poilsio bei laisvalaikio.
  • Normalu jausti daugiau nei tik vieną pozityvų jausmą. Susidūrus su iššūkiu, normalu jaudintis dėl ateities, jausti baimę ar tikėtis, kad pasiseks. Tavo emocijos yra tokios pat sudėtingos, kaip ir pati situacija.
  • Susitelk į kitų išklausymą ir palaikymą. Kai kitas žmogus išreiškia sunkią emociją, neužčiaupk jo toksiško pozityvumo frazėmis. Verčiau pasakyk jam, kad tai, ką jaučia, yra normalu ir kad tu esi pasiruošęs išklausyti.
  • Priimk kitų išsakytus jausmus. Neneik kito žmogaus išsakytų jausmų, net jeigu jie skiriasi nuo tavųjų identiškoje situacijoje. Kiekvienas žmogus yra skirtingas, su savo asmeninėmis patirtimis, todėl turi teisę į nuosavus jausmus.
  • Stebėk savo jausmus. „Teigiamų“ paskyrų stebėjimas socialiniuose tinkluose kartais gali būti geras įkvėpimo šaltinis, tačiau atkreipk dėmesį į tai, kaip jautiesi peržiūrėjęs tokį turinį. Jei pamačius „pakylėjančius“ įrašus, viduje lieka gėdos ar kaltės jausmas, tai gali būti toksiško pozityvumo įtaka. Tokiais atvejais verta apriboti naudojimąsi socialiniais tinklais.

Išgyvendamas sunkumus, pagalvok, kokiais būdais galėtum įgarsinti savo emocijas, kad jos nuvestų produktyviu keliu. Pavyzdžiui, užrašyk viską ant lapo ar pakalbėk su draugu. Tyrimai rodo, kad vien tik savo jausmų įvardijimas žodžiais gali padėti sumažinti neigiamų jausmų intensyvumą.

Duok sau leidimą pajausti visus viduje kylančius jausmus. Jų yra daug ir jie visi svarbūs. Kiekvienas jausmas gali suteikti naudingos informacijos ir padėti išspręsti sudėtingą situaciją. Tai nereiškia, kad turime elgtis impulsyviai. Dažniausiai prieš imantis veiksmų svarbu pasėdėti su savo jausmais ir skirti laiko informacijai apdoroti.

Toksiškas pozityvumas dažnai pasireiškia subtiliai, ir kiekvienas iš mūsų tikrai ne kartą gyvenime esame pakliuvęs į jo pinkles. Tačiau išmokus jį atpažinti, galima atsikratyti tokio mąstymo ir suteikti (bei gauti) tikrą paramą. Pastebėjęs toksiškus teiginius, stenkis leisti sau ir kitiems pajausti savo emocijas, kurios būna tiek teigiamos, tiek neigiamos.

Toksiškas pozityvumas:

Būk pozityvus!

Pralinksmėk!

Nusišypsok!

Gali būti ir blogiau.

Niekas nenutinka be priežasties.

Nebūk toks negatyvus.

Netoksiškos alternatyvos:

Klausau.

Aš su tavimi.

Normalu dabar liūdėti ir verkti.

Tau turi būti tikrai sunku. Aš būsiu šalia.

Kartais nutinka blogų dalykų. Kaip aš galiu padėti?

Normalu kartais jaustis blogai.

Dalinkis ir sek naujienas

Taip pat skaityk:

Sveikiname sėkmingai užsisakius naujienas.

Įvyko klaida. Pabandyk dar kartą.

Naujienų galėsi atsisakyti bet kada kiekvieno laiško apačioje paspaudęs atsisakymo mygtuką.